Om krisen eller kriget kommer - din egen krisberedskap

lunchstängt 12.00-13.00

Kommunhusets öppettider:
Måndag-fredag: 8.00-12.00

Kontakter

Bild på broschyren Om krisen eller kriget kommer

Din kommun ansvarar för att bland annat äldreomsorg, vattenförsörjning, räddningstjänst och skola fungerar även vid en samhällskris. Du som privatperson har också ett ansvar. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som orsakat den.

Krisberedskapen i Sverige bygger på att vi alla tar ett gemensamt ansvar om en oväntad allvarlig händelse inträffar, som ger upphov till störningar i samhället eller hotar liv, hälsa, miljö eller byggnader.

Att kunna klara några dygn utan el, vatten eller mat är ingen lätt situation. Men de flesta av oss klarar av det om vi är förberedda på det.

Samhället måste hjälpa utsatta och svaga först

Vi som är starka och friska får räkna med att samhällets resurser till en början kommer att behöva användas för att hjälpa svaga och utsatta människor vid större samhällsstörningar, till exempel ett längre elavbrott.

Tänk efter före

Vid kriser finns det risk för att du och din familj måste klara er utan till exempel värme, belysning, vatten och mycket annat.

Det här bör du alltid ha hemma:

• Vattendunkar
  • Mat som klarar rumstemperatur
  • Ficklampa med extra batterier
  • Stearinljus, värmeljus och tändstickor
  • Varma kläder och filtar
  • Radio med batteri
  • Telefonlista på papper med viktiga telefonnummer
  • Husapotek med mediciner och annat som är viktigt för dig
  • Hygienartiklar
  • Pengar (kontanter)

Din krisberedskap

Om det blir ett långvarigt strömavbrott eller någon annan störning eller kris i samhället så måste du själv ha en hemberedskap.

Det betyder att du ska vara beredd på att ordna vatten, värme och något att äta. Du behöver också kunna kommunicera med andra och få information från media och myndigheter.

Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som har hänt.

På msb.se finns många tips på hur du kan göra.