Information till dig som ny ledamot

Telefon
0505-170 00

Telefontider
Växelns öppettider kan avvika i samband med storhelger och sommarens semesterperiod. Information om det hittar du på vår sida kontaktsida som du når via länk högst upp på sidan.

Växelns ordinarie öppettider:
måndag-fredag: 7.30-16.00
lunchstängt 12.00-13.00

E-post
kommun@karlsborg.se

Besöksadress
Storgatan 16
Karlsborg

Öppettider
Kommunhusets öppettider:
Måndag-fredag: 8.00-12.00

Hitta hit

Postadress
546 82 Karlsborg

Här finner du information till dig som ny ledamot, bland annat om hur du får din läsplatta, vilka blanketter du måste fylla, hur du når dina handlingar inför ett sammanträde med mera.

Användarkonto och e-post

Du kommer via den privata e-postadress du anger till gruppledaren få uppgifter om ditt användarkonto och din e-post (@karlsborg.se adress) . Uppgifterna om ditt användarkonto behöver du ha med dig när du ska kvittera ut din läsplatta. Efter att du fått din läsplatta sker endast kommunikation via kommunens e-post (@karlsborg.se adress).

När du valts in som ledamot lämnar gruppledare för det politiska partiet du tillhör information om dig som ny förtroendevald till kommunsekreteraren. Uppgifter som behövs är privat e-postadress, ditt mobilnummer samt ditt personnummer.

Dina uppgifter kommer då att skickas från kommunsekreteraren till lönekontoret som skapar en anställning och ger dig ett användarkonto (KBGXXX). När anställningen är skapad beställer kanslichefen ett e-postkonto (@karlsborg.se adress) hos servicedesk IT i Skövde. Kanslichef meddelar dig som förtroendevald dina kontouppgifter via den privata e-post som du angivit till gruppledaren. 

Om du sedan tidigare har en pågående anställning i Karlsborgs kommun har du redan ett användarkonto och en e-postadress.

Systemansvarig för kommunens dokument- och ärendehanteringssystem Ciceron lägger upp dig som användare i Ciceron Assistent. I Ciceron Assistent finns handlingar inför politiska sammanträden. 

Uthämtning av IT-utrusning

IT-utrustning

Du som förtroendevald ansvarar för att hämta ut utrustningen i början av ditt uppdrag.

IT-utrustningen består av:

  • Ipad
  • Laddkabel
  • Fodral
  • Mobilt bredband

Uthämtning sker hos IT-akuten enligt vad som framgår i Anvisning för förtroendevaldas IT-utrustning. Du bokar själv tid hos IT-akuten via IT-akuten (office365.com) eller genom att ringa 0500-49 85 01. IT-akuten finns i källaren på kommunhuset. Du behöver ha mobilt BankID.

IT-akuten ansvarar för att läsplattan är grundinstallerad med uppkoppling mot kommunens wifi, att de appar som är nödvändiga finns installerade samt att inloggningen testas på plats för att säkerställa att allt är klart för användning.  

Du får även ett mobilt bredband till din läsplatta, för att få detta kontaktar du själv kommunens reception via telefon 0505-170 00 eller reception@karlsborg.se

Passertagg

En passertagg med behörighet till kommunhusets sammanträdeslokaler lämnas ut till ordinarie ledamöter i kommunfullmäktige och nämnder. Du kontaktar själv kommunens reception för att få din passertagg. Telefon 0505-170 00 eller reception@karlsborg.se

Blanketter

Det finns ett antal blanketter som du som förtroendevald måste fylla. Om du inte har tillgång till egen skrivare kan du kontakta receptionen som hjälper dig att skriva ut blanketterna. Blanketterna ska lämnas till nämndsekreterare eller kanslienheten så snart som möjligt.

Samtyckte om behandling av personuppgifter - förtroendevalda Obligatorisk för samtliga förtroendevalda.

Sekretessförbindelse Obligatorisk för samtliga förtroendevalda.

Fullmakt för postöppning Endast för ordförande.

Intyg för ersättning för förlorad arbetsinkomst Endast för dig som ska ansöka om förlorad arbetsinkomst.

Mera detaljerad beskrivning av blanketterna samt vart dessa ska lämnas efter underskrift finner du på sidan om Blanketter för förtroendevalda.

Registrera dina kontuppgifter hos Swedbank

När du är ny ledamot eller vid byte av bankkonto ska du registrera ditt kontonummer för att dina ekonomiska ersättningar som förtroendevald ska kunna betalas ut. Registrering av kontouppgifter hos Swedbank.

Lönekontoret har inga bankkontonummer i sina system och därför ska du inte lämna in ditt kontonummer till kommunen. Utbetalningarna sköts via Swedbanks kontoregister. Vid frågor rörande kopplingen mellan bankerna kan du kontakta din bank eller Swedbank.

Sammanträdesdagar, sammaträdeshandlingar och ersättning

På sidorna om sammanträdesdagar kan du ta del av sammanträdesdagar för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder och rådgivande organ.

Du som förtroendevald tar del av kallelse och handlingar i Ciceron Assistent. Du får åtkomst till "Assistenten" i samband med att du blir tilldelad en läsplatta från kommunen. Du når Assistenten via mote.karlsborg.se  och loggar in med Mobilt BankID. Anvisning för Ciceron Assistent.

I Regler för ekonomisk ersättning för förtroendevalda i Karlsborgs kommun framgår regler kring ersättning. Du söker ersättning via e-tjänsten Ansökan om ersättning till förtroendevalda.